Végre hosszas egyeztetések után eljutottunk a TSMT kontrollra. Csütörök reggel 9-kor volt jelenésünk a János kórházban. D., a gyógytornász egy másik fiatal (kezdő?) kollégájával várt minket.
Janka rögtön föloldódott, jött-ment vigyorgott mindenkire, produkálta magát.
Átnéztük, milyen gyakorlatok voltak eddig, D. elmagyaráza a kollégájának, honnan-miért jöttünk, majd kikérdezett, mit tud Janka.
Az elmodottak alapján szerinte (+ a papírjai szerint...jó lenne belőle egy példány, mert igazán jó, alapos összefoglalónak tűnik) Janka mozgásban, szociális képességekben korának megfelelően fejlett. Beszédfejlődésben viszont le van (vannak, mert Rebus is...remélem tényleg csak a szokásos ikres "jól elvagyunk együtt, a környezet még ráér" sajátosság érvényesül náluk is) maradva kb. 2 hónappal. S mivel minden mindennel összefügg (mozgás-figyelem-beszéd), így újabb feladatsort kaptunk: labdán négykézlábas három feladat, hátra bukfenc, görgetés, hintáztatás immár vállövnél és lábnál megfogva (kétemberes) 3 irányban, gördszekán fekvős, váltott lábbal elrugós, térdeplős-tologatós-ellökős feladatok. Új elemként bejött a gyúródszeka-ásványvizes palackból gyárott libikókás szintén négykézlábon egyensúlyozós gyakorlat is. Összesen 16 feladat-gyakorlat.
Itthon aztán pénteken elkezdtük a feladatsort. Janka mindenféle négykézlábas dolgot elutasított: főleg a labdás és a gyúródeszkás feladatokat. Rebus szintúgy. Ki is vert a víz, hogy akkor most mi lesz. Aztán eszembe jutott, milyen nehezen kezdtük el az első gyakorlatsort is, meg L. is nyugtatott, hogy majd segít. Szombaton már jobban ment, ma meg egész jól. Igaz, L. segített a labdán tartani Jankát. Rebus sokkal ügyesebb volt. De már nem aggódom, látszott, hogy menni fog. Megszokják majd, s megszeretik, ahogy az előzőt is. Sőt! Már most vannak kedvenceik: hátrabukfenc, fejjel lefelé lógva hintáztatós.
Kontroll 8 hét múlva. Azaz harmincnégyszer tizenhat feladat után.
Mi is az a TSMT?
A TSMT terápia feladatsora
A TSMT tréningek fejlesztési céljai
- az idegrendszer éretlen működésének magasabb szintű szabályozása (primitív reflexprofil, kóros együttmozgások integrálása, szemmozgások szabályozása)
- a mozgáskoordináció fejlesztése (a mozgástervezés és a motoros kreativitás, illetve a motoros szerialitás és a ritmusérzék javulása) a kognitív folyamatok fejlődése (beszédfejlődés, gondolkodás fejlődése, emlékezeti funkciók, tartós figyelem kialakítása)
- a szociális viszonyok javulása (feladattudat, csoportnorma, önfegyelem, beilleszkedés, egymás megfigyelése)
-az érzelmi kapcsolatok, kötődések kialakítása (a gyermek feltétel nélküli elfogadása, közös sikerek, bizalom egymásban, pozitív, reális jövőkép kialakítása)
Utolsó kommentek